Cafeaua, riscuri și beneficii. Câtă ar trebui să consumi ca să rămâi sănătos

Angela Sabău / 17 mai 2019 / 18:00
Cafea
Cafea

Cafeaua este probabil băutura cea mai frecvent consumată, unii oameni nu își pot concepe viața fără ea. Totuși, cercetătorii au stabilit o limită care nu ar trebui depășită, pentru a evita bolile cardiovasculare.

Pentru mulți oameni, cafeaua este băutura magicăcu care începe ziua. Cu toate acestea, chiar dacă este indispensabilă, uneori poate fi prea multă.

Orice ar fi motivul pentru care o preferă - fie că este vorba de gust și aromă, fie de efecte ca stimulant - este incontestabil că aceasta este una dintre cele mai populare băuturi din lume.

Multe studii recente au sugerat că consumul de cafea poate aduce o serie de beneficii, pe lângă faptul că sporesc concentrarea și productivitatea. De fapt, cercetatorii au susținut că cafeaua poate ajuta la menținerea sănătaății creierului, la creșterea duratei de viață a unei persoane și chiar la încetinirea cancerului de prostată, potrivit medicalnewstoday.com.

Cu toate acestea, ca și în cazul oricăror alimente sau băuturi - chiar și celor mai hranitoare și mai sănătoase - există o limită a cantității de cafea pe care o putem consuma.

Prea multă cafea crează efecte dăunătoare pe termen scurt - unele dintre simptome sunt dureri de cap, amețeli și greață - dar în mod constant, consumul prea mare de băutură poate crește riscul de a dezvolta boli cardiovasculare.

Cât de mult este "prea mult" pentru inimă? Aceasta este intrebarea la care oamenii de știință de la Universitatea din Australia de Sud din Adelaide au dorit să răspundă în noul lor studiu, ale cărui rezultate au apărut în Jurnalul American de Nutriție Clinica.

"Punctul maxim", identificat de specialiști

Cercetătorii se bazează pe studii anterioare care indică faptul că persoanele cu o variantă specifică a genei CYP1A2, care joaca un rol cheie în metabolismul cofeinei, metabolizează aceasta substanță mai puțin eficient. Acest lucru le poate pune pe aceste persoane sub risc crescut de a dezvolta hipertensiune arterială și boli cardiovasculare.

În noul studiu, cercetătorii au dorit să determine cât de multă cafea ar crește riscul cardiovascular la persoanele cu și fără această variantă genetică.

Pentru a afla, au analizat datele a 347.077 de persoane în vârstă de 37-73 ani, dintre care 8.368 erau diagnosticate cu boli cardiovasculare. Oamenii de știință au accesat aceste date prin Marea Britanie Biobank.

"Se estimează că aproximativ 3 miliarde de cești de cafea sunt consumate în fiecare zi în întreaga lume", explică co-autorul studiului, Prof. Elina Hyppönen. Din acest motiv, explică ea, limitele nu sunt aceleași pentru toată lumea.

În analiza lor, oamenii de știință au analizat cantitatea de cafea pe care participanții au baut-o pe zi, indiferent dacă au sau nu varianta genetică care a dus la metabolizarea lentă a cofeinei și cât de probabil ar fi să dezvolte boli cardiovasculare.

Când cafeaua e prea multă

Ei au descoperit că, în ciuda faptului că persoanele fără varianta genetică specifică CYP1A2 au fost capabile să proceseze cofeina de patru ori mai rapid decât cele care o au, acest lucru nu pare să afecteze în mod semnificativ riscul lor cardiovascular. Totuși, riscul a fost mare când consumul de cafea a fost mai mare.

De fapt, toți oamenii care au băut frecvent șase sau mai multe cești de cafea pe zi (oamenii de știință au definit o ceașcă ca conținând aproximativ 75 de miligrame de cofeină) au avut o creștere modestă a riscului bolilor cardiovasculare.

"Majoritatea oamenilor ar fi de acord că dacă beți mai multă cafea, s-ar putea să vă simțiți nervoși, iritabili sau poate chiar să simțiți greață, dar este posibil să sițiți că ați depășit o limită", spune Prof. Hyppönen.

„Știm, de asemenea, că riscul de boli cardiovasculare crește cu tensiune arterială ridicată, o consecință cunoscută a excesului de cofeina”, notează ea. „În scopul de a menține o inimă sănătoasă și o presiune sangvină optimă, oamenii trebuie să limiteze cafeaua la mai puțin de șase cești pe zi - pe baza datelor noastre șase cești a fost punctul de vârf în cazul în care cofeina a inceput sa afecteze negativ riscul cardiovascular.”

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.28