Cum controlezi mâncatul emoțional, 7 sfaturi date de experți

Dana Lascu / 18 mai 2021 / 22:12
Mâncatul emoțional. Foto: Pixabay
Mâncatul emoțional. Foto: Pixabay

Oamenii asociază adesea fericirea cu mâncarea și, prin urmare, mănâncă ori de câte ori se simt triști, sunt stresați, depresivi sau anxioși. Dar acest stil de a te îmbuiba cu mâncare nu este deloc sănătos, în afara faptului că îngrașă. 

Mâncâtul emoțional înseamnă de fapt folosirea alimentelor pentru a vă calma emoțiile, indiferent dacă este vorba de tristețe, furie, vinovăție, frică, depresie, stres sau anxietate. Se întâmplă deoarece este cel mai rapid mod de a ne face să ne simțim bine. Dar fericirea este o stare naturală. Nu ne naștem niciodată triști, așa că mintea noastră încearcă să facă orice pentru a ne face să ne simțim fericiți. Consumul, în special alimentele bogate cu zahăr, sare și grăsimi este cel mai rapid „remediu” pentru a ne ridica starea de spirit. Ceea ce nu realizăm, însă, este că deși ne ajută doar să ne simțim mai bine pentru o scurtă perioadă de timp, ce urmează după nu e deloc frumos. Este însoțit de vinovăție, tristețe, ură și, culmea, și mai mult stres, ceea ce ne poate închide într-un cerc vicios de emoții din care cu greu mai scăpăm. În plus, orice kilogram în plus pune mare presiune pe sănătatea organismului, obezitatea fiind un factor principal de risc pentru foarte multe boli cronice și fatale. 

Cum controlezi mâncatul emoțional

Ca să stăvilești mâncatul emoțional, este necesar să vă analizezi și să descoperi emoțiile și stările direct vinovate de apariția lui. Spre exemplu, dacă e vorba de anxietate, stres, depresie, acestea sunt stări psihice pentru care e necesar să discutați cu un psiholog sau un psihiatru. Dacă sunt doar emoții trecătoare, precum frica, plictisul, tristețea sau furia, e bine să vi le controlați. În general, spun experții, ca să evitați mâncatul emoțional puteți face următoarele: 

1) Eliminați tentația. Frigiderele, dulapurile și cămările nu trebuie să fie pline până la refuz. Mâncare se găsește din belșug, nu suntem în pericol să rămânem fără alimente, așa că nu e cazul să facem „rezerve strategice” cum făceau părinții și bunicii noștri pe vremea comunismului. Și nici nu e e nevoie să cumpărăm cantități mari de alimente, e mai bine să le cumperi proaspete. 

2) Este important să înțelegem sentimentele precum tristețe, plictiseală, chiar și teamă, sunt normale până la un punct. A fi fericiți tot timpul este o iluzie, pe care ne-o întrețin și rețelele sociale unde vedem (și arătăm la rândul nostru) mai mult partea fericită și de succes a oamenilor. Dacă vă simțiți trist mai bine vă exprimați emoția, decât să vă adânciți în ea până la depresie. Ne este permis să fim și răi, și buni.

3) Considerați mâncarea ca o modalitate de a vă hrăni adecvat cu nutrienți sau un mijloc de a vă calma sufletul? Stabilirea relației noastre cu mâncarea începe în copilărie și depinde de modul în care părinții își cresc copiii. Părinții nu trebuie să-și recompenseze copiii cu mâncare, spun experții. Pentru adulții de mai târziu vor continua să se „recompenseze” la fel pentru că va învăța că asta vine la pachet cu fericirea, și de fiecare dată când vor fi triști vor rupe frigiderul! Scopul alimentelor este să ne furnizeze energia necesară vieții. Mai bine recompensați copilul cu o carte, un picnic sau o activitate pe care o puteți face cu el, dar niciodată cu mâncare. 

4) Mâncarea nu poate rezolva problemele de suflet și ale minții. Aveți voie să vă simțiți furios, gelos, amărât, vinovat, ușor speriat, ușor stresat, plictisit etc. Emoțiile trebuiesc trăite și depășite, dar niciodată prin mâncare. Dacă vreuna dintre aceste emoții este prea puternică și durează de mult timp, cereți ajutorul unui psiholog. 

5) Încercați să vă exprimați emoțiile și sentimentele cât mai mult posibil. Se poate face prin vorbire, în scris, înregistrarea propriei voci (ca un soi de jurnale audio) sau cereți ajutorul unui psihoterapeut sau psiholog dacă nu reușiți să faceți de unul singur asta. 

6) Nu vă fie teamă să cereți ajutor. Anumite cazuri de mâncat emoțional au nevoie de consiliere și terapie. Și e cazul să controlați mâncatul emoțional, pentru a nu avea în timp probleme grave de sănătate. Obezitatea este, printre altele, factor de risc pentru diabet, boli cardiovasculare, renale, neurologice, cancer etc. 

7) Nu vă înfometați după ce ați dat iama prin frigider. Să mănânci o zi fără limită, ca apoi să nu pui gura pe niciun aliment ziua următoare vă va da peste cap organismul și sănătatea, și veți avea mari probleme. 

Articole Recomandate

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2021 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy