Cum pot să scap de moleșeala de după masă: A mânca ceva dulce pentru energie este un mit

cum pot sa scap de moleseala. FOTO: Freepik @dmytrenko.fsk
cum pot sa scap de moleseala. FOTO: Freepik @dmytrenko.fsk

Cum să scapăm de moleșeala de după masă. Care sunt cele mai bune alimente pentru ne recăpăta energia.

Cum pot să scap de moleșeala de după masă” este una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le avem. Alimentația ne este răspunzătoare atât de starea de bine, cât și de oboseala ce ne cuprinde după o masă mai copioasă.

Medicul nutriționist Alexandru Popa a explicat cum putem să o combatem din ”reglaje fine”, dar și de ce este important micul dejun pentru a avea energie pe o durată cât mai lungă din zi.

”Pentru a avea energie este nevoie să avem o dietă echilibrată și variată. Nici să nu facem excese, însă nici să nu ne înfometăm, mai ales acum după concediile all-inclusive tendința este să reparăm ce am greșit sau ce am abuzat în timpul concediului și este o abordare greșită. Consider că este foarte important să avem o dietă echilibrată și variată, să mâncăm câte puțin din fiecare și să gătim cât putem de sănătos alimentele”, a declarat dr. Alexandru Popa, medic diabet, nutriție și boli metabolice, la Neatza cu Răzvan și Dani de la Antena 1.

Vezi și: Ce se întâmplă când mănânci pere. Efecte surprinzătoare asupra metabolismului

De asemenea, nutriționistul a explicat ce se întâmplă în cazul în care suntem lipsiți de energie, iar soluția la care mulți apelează este cea de a-și lua doza de energie din produsele foarte dulci, deși nu este cea mai sănătoasă opțiune.

”Chestiunea aceasta de a mânca un desert sau ceva dulce pentru a avea energie este un mit, o concepție greșită. La început creierul este păcălit de cantitatea mare de zahăr care se descarcă într-un timp foarte rapid în sânge și are impresia că a primit foarte multă energie de calitate. Ulterior glicemia crește și brusc scade, prin intervenția insulinei, și atunci aportul de glucoză la creier, paradoxal, este mai mic decât ne-am aștepta și apare o senzație de moleșeală, de oboseală și după încă puțin timp pofta de a mânca încă ceva”, a mai spus medicul.

Vezi și: Ce conține kitul anti-foame. Nutriționist: Intrăm prea repede în panică

Cum trecem peste astenia de toamnă

Pentru un plus de energie, mai ales că odată cu toamna vine și astenia, medicul a recomandat o scurtă listă de alimente care nu trebuie să ne lipsească.

”În primul rând aș pune fructe și legume, fiindcă sunt bogate în fibre, vitamine, antioxidanți, și avem nevoie de multe vitamine și minerale pentru a avea energie și pentru a ne simți bine. Și mai ales acum în perioada de toamnă avem foarte multe fructe și legume de sezon, autohtone, de care ne putem bucura.

Aș include toate alimentele care nu au încărcătură calorică foarte mare. Ouăle, de exemplu, sunt foarte bogate în vitamine. Oul este cel mai complex aliment pe care îl putem consuma, are aproape toate vitaminele și mineralele de care avem nevoie.

Peștele l-aș include în regim, carnea slabă, nucile, semințele, migdalele, fructele oleaginoase și, bine-înțeles, lactatele. Nu aș mânca nimic prăjit, fiind că atunci prăjim anulăm proprietățile benefice ale unui aliment, și aș încerca să mănânc cât aș putea de variat și de cumpătat”, a mai spus diabetologul.

Cât privește împărțirea meselor, acesta susține că nu trebuie să sărim micul dejun, pentru că el este cel care ne dă energia pentru restul zilei.

Mai mult decât atât, spune medicul, în cazul celor care au mâncat mai mult la o masă, aceștia ”au tendința de a deveni mai somnoroși după masa respectivă, deoarece vine un aport mai mare de sânge la nivelul stomacului și creierul nu mai beneficiază de 100% din cât și-ar dori.

Persoanele care sunt supraponderale sau obeze au alterare în secreția de insulină, practic produc mai multă insulină decât este nevoie și la 2-3 ore după o masă copioasă, chiar dacă nu conține multe dulciuri, glicemia tinde să scadă prin efectul insulinei și apoi apare această senzație de moleșeală și de somnolență”, a mai spus medicul, adăugând că senzația poate fi una normală, ”însă dacă masa este echilibrată și nu avem o cantitate foarte mare de alimente, nu ar trebui să apară sau să fie foarte supărătoare”. 

Mai mult, acest lucru se poate combate din ”reglaje fine”, prin consumul de vitamine și minerale.

Cum prevenim oboseala de după amiază. Ce alimente trebuie evitate

Oboseala de după-amiază poate fi prevenită prin evitarea unor prânzuri care vă pot consuma energia și pot declanșa această cădere a nivelului de energie.

Potrivit Fundației Naționale a Somnului, ritmul circadian al organismului scade și crește în momente diferite ale zilei. Acest lucru vă poate determina să ”trageți un pui de somn” între orele 13:00-15:00, dar variază în funcție de persoană, notează The Healthy.

Rachel Fine, dietetician nutriționist din Roslyn, New York, explică de ce consumul unui prânz plin de energie vă poate ajuta să evitați căderea după-amiezii.

”Mâncatul prânzului vă menține corpul alimentat și metabolismul activ. Atunci când ne alimentăm corpul, evităm căderile de energie care duc la o după-amiază de lene și pofte”, spune Fine.

De asemenea, este important ca prânzul tău să fie bogat în nutrienți. ”În mod ideal, prânzul dumneavoastră ar trebui să aibă un amestec sănătos de carbohidrați complecși pentru energie susținută, plus proteine și grăsimi sănătoase pentru sațietate. Adăugați câteva legume fără amidon pentru volum și fibre”, spune Batayneh, un alt nutriționist citat de sursa menționată anterior. Citește mai departe AICI.

Vezi și: Fructul de 60 de bani care te face mai energic decât o ceașcă de CAFEA

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0