Vitamina B 12 suficientă? Simptomele pe care le treci cu vederea

Angela Sabău / 03 mai 2019 / 19:45
Vitamina B 12 este esențială pentru organism
Vitamina B 12 este esențială pentru organism

Vitamina B 12 este esențială în organism. Lipsa ei poate crea probleme de sănătate, iar simptomele pot trece neobservate. 

Vitamina B12 este esențială pentru producerea de celule nervoase și roșii, precum și a ADN-ului și are rol în multe alte procese ale corpului. Adulții și adolescenții au nevoie doar de 2,4 micrograme pe zi, dar chiar și în această mică cantitate pot apărea carențe, potrivit medicinenet.com.

Există riscul unui deficit de vitamina B12 dacă sunteți vegetarian, deoarece alimentele de origine animală, cum ar fi carnea și produsele lactate, sunt singurele alimente care o asigură. Dacă aveți o problemă de sănătate care afectează absorbția nutrienților, cum ar fi boala Crohn, ați efectuat o intervenție chirurgicală bariatrică sau ați luat anumite medicamente, există, de asemenea, un risc. La fel și oamenii de peste 50 de ani, datorită schimbărilor în acizii gastrici.

Medicamente care pot scădea B 12

Medicamentele obișnuite care pot afecta nivelul B12 al organismului sunt omeprazolul și lansoprazolul (Prevacid), utilizate pentru tratarea arsurilor la stomac. Antagoniștii receptorilor H2 cum ar fi famotidina (Pepcid) și ranitidina (Zantac), de asemenea utilizați pentru tratarea acestor și alte afecțiuni. De asemenea, Metformina, medicamentul pentru diabet, toate pot avea rolul de a scădea vitamina B 12.

O deficiență se poate dezvolta lent în timp, sau poate fi destul de rapidă. Semnele de avertizare posibile includ probleme emoționale sau de gândire, oboseală, slăbiciune, scădere în greutate, constipație și amorțeală sau furnicături la nivelul mâinilor și picioarelor. Acestea pot fi, de asemenea, simptome ale multor alte condiții, dar este nevoie doar de un test de sânge pentru a diagnostica o deficiență de B12.

Dacă nu mâncați alimente de origine animală, puteți stimula B12 cu alimente din soia îmbunătățită cu vitamine sau produse din cereale. Și dacă deficitul nu este sever, veți obține suficient printr-un supliment de multivitamine. Atunci când deficiența este mai gravă, medicul dumneavoastră vă poate recomanda B12 injectabil, pentru a vă aduce nivelul la normal.

Asigurați-vă că medicul care prescrie suplimentele B12 pentru cunoaște orice medicamente pe care le luați, pentru a evita interacțiunile negative.

Simptomele deficienței de B 12

De ce apare amorțeala. Mâinile și picioarele le puteți simți ca și cum ar fi pe ace. Lipsa de B12 poate deteriora teaca protectoare care acopera nervii. Unele boli precum boala celiacă, boala Crohn sau alte afecțiuni intestinale pot face dificilă absorbția vitaminei. Deci puteți lua medicamente pentru arsuri la stomac.

Mâinile mai reci decât în mod obișnuit. Fără suficientă vitamina B12, s-ar putea să nu aveți suficiente celule roșii sanguine sănătoase pentru a muta oxigenul în jurul corpului (anemie). Aceasta vă poate face să aveți mâinile și picioarele mai reci.

Gândire „încețoșată”. Lipsa B12 poate duce la depresie, confuzie, probleme de memorie și demență. De asemenea, vă poate afecta echilibrul. Suplimentele de B12 sunt de obicei sigure. Pentru adulți, medicii recomandă 2,4 micrograme pe zi. Dacă luați mai mult decât aveți nevoie, corpul dumneavoastră va elimina surplusul prin urină. Totuși, dozele mari pot avea unele efecte secundare, cum ar fi amețeli, dureri de cap, anxietate, greață și vărsături.

Slăbiciune. Mușchii dvs. pot să nu aibă putere. De asemenea, s-ar putea să vă simțiți obosit sau capricios. Medicul dvs. vă poate recomanda analize pentru a stabili dacă aveți necesarul de vitamina B 12. Este important să acordați atenție simptomelor - care pot să crească încet sau să apară mai repede - și să spuneți medicului.

Limba netedă. Medicul ar putea numi asta glossita atrofică și se referă la situația încare papilele încep să se piardă. Acest lucru face să arate și să se simtă foarte  netedă și lucioasă. Infecțiile, medicamentele și alte afecțiuni pot provoca acest lucru. Dar, dacă de vină este insuficientă vitamina B12 sau alți nutrienți, limba dvs. poate fi, de asemenea, rădăcină.

Palpitații cardiace. Acesta este momentul în care inima suferă dintr-o dată sau omite o bătaie. Puteți primi mai multă vitamină B12 din pui, ouă și pește. Dar, un aliment pe care nu îl aveți în mod obișnuit în dietă este, de deprate, cea mai bună surs de vitamina B 12: ficatul de vită.

Afte bucale. Puteți avea aceste ulcerații pe gingii sau pe limbă. Acestea ar putea fi un semn al scăderii B12, anemiei sau al unei alte afecțiuni. Rănile de obicei se vindecă singure, dar ajută dacă evitați ingredientele care ar putea fi iritante sau dureroase.

Vârsta, motiv de scădere al vitaminei din organism

Pe măsură ce îmbătrâniți, corpul dumneavoastră nu poate absorbi B12 la fel de ușor. Dacă nu îl tratați, nivelurile scăzute de B12 ar putea duce la anemie, leziuni nervoase, stare de spirit alterate și alte probleme serioase. Deci, urmăriți orice simptome și faceți un test de sânge, dacă vă recomandă medicul.

Operația „bypass gastric”. Una dintre cele mai frecvente operații de scădere în greutate este numită "bypass gastric". După operație, mâncarea ocolește părți ale stomacului și intestinului subțire, locul în care B12 se descompune pentru a fi absorbit. Medicul dumneavoastră probabil va monitoriza nivelul de B12 și vă va sugera suplimente sau injecții, dacă este nevoie.

Veganii ar trebui să fie atenți

Deficiența B12 este rară, deoarece corpul poate stoca o cantitate de substanțe în decurs de mai mulți ani. Dar plantele nu au nici un B12. Deci, veganii și vegetarienii care nu mănâncă niciun fel de produse de origine animală ar trebui să adauge niște surse de vitamina B 12.

Gravidele vegetariene ar trebui să discute cu medicul despre suplimentele B12, atât în timpul sarcinii, cât și a alăptării. Sugarii care nu primesc suficient B 12 ar putea avea leziuni grave și permanente la nivelul nervilor sau al celulelor creierului. Este posibil ca și bebelușul să aibă nevoie de suplimente.

 

 

Articole Recomandate
Comentarii
Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta


Politica de confidențialitate | Politica Cookies | Copyright 2019 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
sanatate.n-nxt.81