De ce te simți somnoros după ce ai mâncat. Care este marea greșeală pe care o faci. Cum să procedezi pentru a-ți reveni energia

Monika Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
de ce te simti somnoros dupa ce ai mancat - FOTO: Freepik
de ce te simti somnoros dupa ce ai mancat - FOTO: Freepik

De ce te simți somnoros după ce ai mâncat și ce trebuie să faci pentru a-ți reveni energia. 

De ce te simți somnoros după ce ai mâncat. Cei mai mulți oameni își simt pleoapele grele la scurt timp după o masă consistentă. Fie că este vorba de o sărbătoare de vacanță, este firesc să ne întrebăm ce anume cauzează somnolența după masă. Din fericire, oboseala post-masă poate să nu fie un motiv de îngrijorare dacă nu interferează cu munca, școala sau viața socială a unei persoane.

Cu toate acestea, în unele cazuri, o scădere a energiei după prânz poate avea consecințe asupra productivității la locul de muncă și poate crește riscul de accidente, inclusiv accidente auto. În plus, somnolența excesivă este uneori cauzată de o problemă de sănătate.

Dacă somnolența se instalează după masă poate depinde de mai mulți factori, inclusiv când, cât de mult și ce mănâncă o persoană. Aflați mai multe despre somnolența post-mâncare.

Vezi și: Medicamente pentru GRIPĂ în România. LISTA completă de antitermice, antivirale și antiinflamatoare

Ce este somnolența post-mâncare

Somnolență post-mâncare se referă la sentimentul de somnolență după consumul de alimente. Acesta este uneori cunoscut sub numele de comă "alimentară".

Care sunt cauzele somnolenței post-mâncare

Cercetătorii nu sunt exact siguri de cauzele exacte care provoacă somnolență după o masă copioasă. Studiile sugerează că mai mulți factori pot influența nivelul de energie după masă, inclusiv modificări ale hormonilor, fluxul sanguin, substanțele chimice ale creierului, inflamația și ceasul intern al organismului.

Compoziția unei mese poate afecta dacă o persoană se simte somnoroasă după masă. O masă consistentă poate fi mult mai probabil să provoace somnolență, la fel și anumite alimente și substanțe nutritive pot avea un impact, de asemenea. Cercetările au descoperit că mesele care sunt bogate în grăsimi, carbohidrați, sau calorii pot provoca somnolență.

Alți factori care pot juca un rol în somnolența post-mâncare includ rutina mesei unei persoane, programul de lucru, starea generală de sănătate, expunerea la lumina zilei și nu numai. Somnolența post-masă poate fi, de asemenea, un simptom al somnolenței excesive în timpul zilei, care poate apărea ca urmare a somnului slab pe timp de noapte din insomnie sau o altă problemă de somn.

Cu atât de mulți factori implicați, este o provocare pentru a identifica orice singură cauză care duce la somnolență după ce ați consumat mâncare. În schimb, există multe motive potențiale pentru care somnolența se instalează după masă, iar aceste motive se pot schimba în funcție de persoană și de alimentele pe care le consumă.

Vezi și: Mitică Popescu a murit. Ultimele cuvinte înainte de a fi internat în spital: Noroc că sunt călit

Alimente care te pot face somnoros

Mai multe studii de cercetare sunt necesare pentru a înțelege modul în care somnolența din timpul zilei este cauzată de diferite substanțe nutritive și alimente. În plus, multe studii despre dietă și somn se concentrează pe somnul pe timp de noapte, care este diferit de cel din timpul zilei. Cu toate acestea, unele tipuri de alimente pot fi mai susceptibile de a declanșa somnolență.

Alimente bogate în grăsimi: Este obișnuit să ne gândim la alimentele încărcate cu grăsimi ca fiind bogate și grele, ceea ce poate duce la mai multă oboseală post-masă. 

Alimente bogate în carbohidrați: În plus față de grăsimi, unele cercetări au descoperit că mesele cu cantități mari de carbohidrați cresc senzația de somnolență post-mâncare.

Alimente care conțin triptofan: Triptofanul este un aminoacid care este legat de o serie de procese de promovare a somnului. Curcanul conține un nivel ridicat de triptofan, asa ca este acuzat pentru că provoacă somnolență. Alte alimente cu triptofan includ lapte, banane, ovăz, și ciocolată. În timp ce triptofanul singur nu poate provoca întotdeauna somnolență, efectele sale sunt îmbunătățite atunci când consumate cu carbohidrați.

Nuci: Nuci, fistic, și alte nuci au unele dintre cele mai ridicate niveluri de melatonină dintre alimentele vegetale. Având în vedere efectele melatoninei asupra somnului, consumul unei cantități semnificative de nuci poate induce un sentiment de somnolență.

În timp ce aceste alimente pot promova somnolență post-mâncare, nu toată lumea va simți oboseala după ce le mănâncă, deoarece diverși factori influențează modul în care organismul reacționează la o masă.

Vezi și: Depresia de ianuarie, cauze și tratament. De ce te simți trist în prima lună a anului. Cum să îți îmbunătățești starea de spirit

Alte motive pentru care te simți somnoros după masă

Există și alți factori care contribuie la senzația de somnolență după masă.

Ritmul circadian și tiparele de somn

Multe aspecte ale somnului și ale stării de veghe sunt reglementate de ceasul intern de 24 de ore al organismului, cunoscut și sub numele de ritmul circadian. Acest ritm poate afecta nivelul de energie pe parcursul zilei, care implică adesea o stare de somnolență post-prânz.

În plus, tendința de a adormi se schimbă pe tot parcursul zilei. Cei mai mulți oameni experiență cea mai mare somnolență înainte de culcare, dar au, de asemenea, o dorință crescută de a dormi aproape de amiază. Acest lucru se întâmplă adesea la începutul după-amiezii, mai ales după ce consumă mâncare.

Somn perturbat pe timp de noapte

Somnolență după masa de prânz poate fi exacerbată de o problemă mai largă de somnolență excesivă pe tot parcursul zilei. Aceasta tendință de a te simți extrem de obosit poate avea multe cauze, inclusiv un eșec în a obține un somn de calitate suficient pe timp de noapte.

Somnolența excesivă în timpul zilei, de asemenea, pot fi cauzată de tulburări de somn cum ar fi apneea de somn obstructivă, precum și afecțiuni medicale care interferează cu somnul de noapte.

Consumul de alcool

Se știe că alcoolul are un efect care induce somnul. Ca urmare, consumul de alcool la o masă poate cauza somnolență. Unele cercetări sugerează că persoanele care nu dorm suficient pe timp de noapte sunt mai susceptibile la somnolență în cazul în care consumă alcool în timpul zilei.

Vezi și: Sinuzita: simptome și tratament acasă. Sinuzita NU înseamnă durere de cap! Sarafoleanu: Nu mai tușiți mult! Greșeala care duce la răgușeală

Afecțiuni medicale care pot provoca somnolență

Senzația de somnolență după masă poate fi legată de anumite condiții de sănătate care pot provoca oboseală:

Diabet: Diabetul este o afecțiune marcată de glicemie crescută, care se numește hiperglicemie. Glicemia crește după masă, iar o potențială consecință a hiperglicemiei este oboseala.

Hipoglicemie. Unii oameni au afecțiuni de sănătate care provoacă niveluri foarte scăzute de zahăr din sânge după masă, cunoscut sub numele de hipoglicemie postprandială. Acest lucru poate declanșa o serie de simptome, inclusiv slăbiciune și somnolență.

Anemie: Anemia este o afecțiune în care celulele roșii din sânge nu reușesc să transporte cantitatea necesară de oxigen prin organism. Persoanele cu anemie se confruntă frecvent cu oboseală și somnolență, care pot apărea de mai multe ori, inclusiv după masă.

Probleme tiroidiene: Persoanele cu o glandă tiroidă subactivă sunt predispuse să aibă oboseală care le poate afecta în diferite puncte ale zilei.

Scăderea tensiunii arteriale: Hipotensiunea postprandială sau tensiunea arterială scăzută după masă afectează persoanele cu anumite afecțiuni de sănătate și este mai frecventă la adulții mai în vârstă. Oboseala este un simptom potențial al acestei scăderi a tensiunii arteriale.

Utilizarea anumitor medicamente: Unele tipuri de medicamente pot provoca somnolență.

Somnolența după masă cât este de normală

Somnolența post-masă este frecventă și poate fi influențată de ceasul intern al unei persoane și de răspunsul fiziologic la o masă. Cu toate acestea, somnolența post-mâncare care interferează cu viața de zi cu zi și responsabilitățile pot fi un semn al unei probleme.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate

Dreptul la informare

24 iul 2024, 17:12
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel