Dieta occidentală, efecte nocive asupra imunității. Medic: Microbiota nu iubește zahărul

Sonia Baciu |
dieta occidentala efecte nocive. FOTO: Freepik @jcomp

Dieta occidentală, formată dintr-o multitudine de produse fast-food și băuturi foarte dulci, are efecte nocive asupra imunității, arată un studiu.

Dieta occidentală bogată în grăsimi și zahăr poate duce la obezitate, sindrom metabolic și diabet, iar acest lucru a fost dovedit științific de cercetătorii de la Universitatea Columbia, care au investigat efectele inițiale ale acestei diete asupra microbiomului șoriceilor.

Potrivit studiului, după numai patru săptămâni de dietă, animalele au prezentat caracteristici ale sindromului metabolic, cum ar fi creșterea în greutate, rezistența la insulină și intoleranță la glucoză. Iar la nivel intestinal a scăzut numărul de bacterii benefice și a crescut numărul de bacterii patogene.

Dezechilibrul microbiotei scade imunitatea, prin dispariția celulelor Th17 cu efect protector. Interesant este că șoriceii își revin rapid odată cu eliminarea zahărului din dietă.

Chiar dacă regimul alimentar rămâne bogat în grăsimi și are un număr mare de calorii, celulele intestinale Th17 sunt conservate, iar imunitatea nu are de suferit.

"Aceste celule imune produc molecule care încetinesc absorbția lipidelor rele din intestine și scad inflamația intestinală. Cu alte cuvinte, ele mențin intestinul sănătos și protejează organismul de absorbția lipidelor patogene.

Studiul nostru subliniază faptul că o interacțiune complexă între dietă, microbiota și sistemul imunitar joacă un rol-cheie în dezvoltarea obezității, a sindromului metabolic, a diabetului de tip 2 și a altor afecțiuni”, a declarat dr. Ivaylo Ivanov, autorul studiului, notează SciNews.

2. -imagine fara descriere- (273521754_3111064372487739_1503898579431464536_n_37098600.jpg)Burger. FOTO: Freepik @stockking

Zahărul, alimentul plăcerii

De asemenea, nutriționistul Mihaela Bilic a afirmat că glucoza este vitală pentru organism, ea furnizând energia necesară unei bune funcționări a organismului, însă că nu este la fel dacă ne luăm glucoza din zahăr și dulciuri sau din amidon și făinoase.

”Iubim instinctiv zahărul, căci este cea mai rapidă formă de glucoză. Însă organismul are nevoie de glucide lente, care eliberează energia treptat, timp de câteva ore. Este mai sănătos să ne luăm glucoza din pâine, paste, orez, cereale, cartofi și leguminoase, decât din zahăr.

Zahărul este un aliment adresat plăcerii și conține calorii goale, care se transformă rapid în grăsime de depozit. La nivel intestinal creează un mediu toxic pentru bacteriile benefice de care depinde imunitatea.

Microbiota nu iubește zahărul, haideți să ținem cont de asta”, a afirmat Mihaela Bilic la Doctor de Bine de la Pro TV.

Zahărul în exces, riscul de steatoză hepatică

Zahărul are un conținut foarte mare de zaharoză, de 99,98%, iar odată ajuns în aparatul digestiv acesta este ”rupt” în două: în fructoză și glucoză, aceasta fiind considerată cea mai grea reacție din natură.

”Această reacție nu are loc de la sine. Pentru aceasta ne trebuie un aport de calciu, deci metabolizarea zaharozei presupune un consum din calciu din organism și, de asemenea, mai trebuie un aport de invertază, o enzimă care se regăsește în organism și care contribuie la scindarea moleculei de zaharoză”, a explicat prof. univ. Ion Ion, Facultatea de Chimie și Biochimie.

În urma acestei reacții, caloriile din zahăr se duc sub formă de depozite în ficat, iar în exces produc steatoza hepatică - ficatul gras.

Vezi și: 4 obiceiuri alimentare care duc la ficat gras. Medic: Nu există tratament medicamentos

Sănătatea microbiomului, îmbunătățită din alimentație. Semnele apar după numai o săptămână

Cercetările efectuate de American Gut Project (AGP) au arătat că sănătatea microbiomul intestinal poate fi îmbunătățită prin consumul de fructe și legume, cât mai variate.

Potrivit unui studiu publicat de AGP, condus de cercetătorii de la Facultatea de Medicină din San Diego California, participanții care au mâncat mai mult de 30 de tipuri diferite de vegetale într-o săptămână au avut un microbiom mai diversificat decât cei care au mâncat 10 sau mai puține fructe și legume.

Cercetătorii au colectat aceste date de la peste 11.000 de participanți, în principal din Statele Unite și din Regatul Unit, precum și din alte 42 de țări.

Participanții au trimis peste 15.000 de mostre de scaun pentru a evalua bacteriile din intestin. Din evaluarea lor, cercetătorii au constatat că, indiferent de tipul de dietă pe care o urmează cineva, consumul a peste 30 de tipuri diferite de plante într-o săptămână creează un microbiom intestinal divers.

Un intestin sănătos este legat de beneficiile pentru sănătatea organismului într-o serie de moduri care capătă tot mai multă atenție în ultima vreme, notează The Healthy. Citește mai departe AICI.

Vezi și: Apa, printre cele 5 băuturi benefice sănătății microbiomului intestinal