Vitamina D, doza necesară în funcție de vârstă. De ce e bine să o iei cu lapte în loc de apă

vitamina d. FOTO: Freepik @vh-studio
vitamina d. FOTO: Freepik @vh-studio

Vitamina D este vitamina responsabilă cu imunitatea și metabolismul. Este recomandată și toamna și iarna, dar și când analizele arată un deficit.

Vitamina D este vitamina responsabilă cu imunitatea și metabolismul, fiind în același timp un pro-hormon, adică organismul îl transformă într-un hormon activ.

Vitamina D este crucială pentru menținerea sănătății oaselor, a funcției celulare și a celei imunitare, iar modul în care organismul poate beneficia de aceasta este prin expunerea la soare, 15 minute fiind suficiente, dar și prin suplimente, care se administrează încă din stadiul de făt, ca apoi pe tot parcursul vieții, în special în lunile cu R (din septembrie până în aprilie).

”Mă duc la mare, sunt bronzată, iar din bronz am luat 10.000 de unități de vitamina D, care îmi ajung cam pentru 10 zile. Atâta timp cât încă sunt bronzată, în pielea mea nu se mai produce altă vitamina D, așa cum se întâmplă cu persoanele cu pielea închisă la culoare care au carență de vitamina D. Dacă vreau să iau doar din soare, trebuie să aștept să mi se ducă acest strat superficial hiperpigmentat ca să fac din nou vitamina D”, a explicat dr. Antonela Burlacu, medic primar endocrinolog, la Pro Tv.

Vitamina D, mai eficientă cu lapte

Vitamina D este o vitamină liposolubilă, fiind recomandat ca administrarea acesteia să se facă cu un pahar de lapte în loc de unul cu apă.

”Putem crea depozit de vitamina D pentru că poate fi stocată în țesutul adipos, ceea ce este un lucru bun pentru că nu este necesar să luăm vitamina D în fiecare zi, cum am lua de exemplu vitamina C”, a explicat dr. Ana Hoisescu, medic endocrinolog.

La valori normale de vitamina D din sânge veți absorbi 30% din calciul prezent în alimente, însă în cazul deficitului se absoarbe sub 10% din calciu.

Iar ca să nu rămână fără calciu, organismul îl extrage din oase, ceea ce înseamnă o situație dramatică în copilărie și adolescență, dar mai ales la menopauză, în cazul femeilor.

Paratiroidele, glandele endocrine situate lângă tiroidă, produc parathormomul, care asigură reglarea repartiției calciului și fosforului în organism. 

”Pacienții care sunt operați de paratiroidă, dacă cumva au suferit o complicație în urma acestei intervenții și suferă de hipoparatiroidism trebuie să ia un anumit preparat de vitamina D, metabolitul activ”, a mai spus endocrinologul.

Toate celulele sistemului imunitar au receptori pentru vitamina D, care are rol în ”apărarea înnăscută” a organismului, aceasta fiind considerată ”prima linie de apărare” la întâlnirea cu un virus sau cu o bacterie. Limfocitele T fac parte din cea de-a doua linie de apărare, distrug celulele infectate.

Vezi și: Supradozajul de vitamina D, pericol pentru sănătate. Care sunt simptomele intoxicației

Doza necesară de vitamina D

Pentru a nu se instala carența de vitamina D, medicii recomandă administrarea acesteia astfel:

- Copiii cu vârste cuprinse între 0 și 12 luni - 1.000 UI/zi (1.06 mg / zi)

- Persoanele cu vârste cuprinse între 1 și 70 de ani, femei gravide și lăuze - 600 UI/zi (0.64 mg / zi)

- Persoanele peste 71 de ani - 800 UI/zi (0.85 mg / zi)

Vitamina D, din alimente

Cele mai bune surse de vitamina D sunt:

- peștele și uleiul de pește, în special codul, somonul, macroul, tonul, heringul și sardinele. O porție de pește poate asigura până la 90% din doza zilnică recomandată (DZR);

- gălbenușul de ou, două ouă întregi reprezintă aproximativ 40% din DZR;

- produsele lactate și din soia. O cană de lapte înseamnă până la 30% din DZR;

- cerealele integrale;

- ciupercile;

- portocalele;

- carnea de vită, carnea de porc și ficatul.

Vezi și: 7 lucruri de știut despre vitamina D. Deficitul poate duce la osteoporoză

Nervozitatea, semn al deficitului de magneziu și vitamina D. Dr. Ene: Poate să influențeze multe boli cronice

Unele dintre deficitele de vitamine și minerale le resimțim mai mult decât pe altele, mai ales prin prisma manifestărilor pe care le dau acestea.

Potrivit dr. Laura Ene, specialist în nutriție și boli metabolice, deficitul cel mai răspândit de vitamine este cel de vitamina D. Și asta pentru că această vitamină este ”fabricată” de către piele, prin simpla expunere la soare.

”De teama cancerelor de piele, acum ne ungem cu creme cu factor de protecție foarte înalt, și foarte bine facem, însă nu mai absorbim suficientă vitamina D.

Deficitul de vitamina D nu se simte ca atare, însă poate să producă oboseală, apatie și poate să influențeze multe boli cronice. Poate să influențeze statusul proinflamator din corpul nostru.

O altă vitamină care dacă lipsește din corp, iar dacă există carențe ne face rău pentru că poate să ducă într-o anemie și în probleme neurologice este deficitul de B12, foarte des întâlnit la persoanele vegetariene și vegane.

Pentru că B12 nu se găsește decât în alimentele de origine animală, carne, pește, brânză, ouă, pe care veganii le evită sau le exclud.

Nu este nicio problemă în a fi vegan, nu e nicio problemă în a exclude aceste alimente atâta timp cât compensăm cu altceva”, a explicat dr. Laura Ene, la Antena 3. Citește mai departe AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
Patologii

Iti place noua modalitate de votare pe dcmedical.ro?
Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2022 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0