Neuroplasticitatea, ce este și cum funcționează. Ciurea: Trebuie să ne motivăm zilnic

Sonia Baciu |
Data actualizării: | Data publicării:
neuroplasticitatea ce este si cum functioneaza. FOTO: Freepik @kriscole
neuroplasticitatea ce este si cum functioneaza. FOTO: Freepik @kriscole

Neuroplasticitatea ne ajută să ne adaptăm condițiilor de mediu, iar impactul asupra sănătății mintale este unul mare.

Neuroplasticitatea este capacitatea neuronilor și a rețelelor neuronale din creier de a-și modifica atât conexiunile, cât și comportamentul ca răspuns la noi informații, stimulare senzorială, dezvoltare, leziuni sau disfuncții.

Schimbarea rapidă sau reorganizarea rețelelor celulare sau neuronale ale creierului poate avea loc în multe forme diferite și în multe circumstanțe diferite. Plasticitatea de dezvoltare are loc atunci când neuronii din creierul tânăr își dezvoltă rapid ramificații și formează sinapse, arată Britannica. Mai mult, pe măsură ce creierul începe să proceseze informații senzoriale, unele dintre aceste sinapse se întăresc, iar altele slăbesc. În cele din urmă, unele sinapse nefolosite sunt eliminate complet, un proces cunoscut sub numele de tunderea sinaptică, care lasă în urmă rețele eficiente de conexiuni neuronale.

Neurochirurgul Vlad Ciurea a explicat importanța neuroplasticității, dar și impactul pe care îl are aceasta asupra sănătății mintale.

”Avem un fel de modelare și creierul reușește să se modeleze și să se adapteze. Aceasta este plasticitatea cerebrală și este foarte importantă.

De exemplu, luăm un român, un european și-l ducem în Africa. Sunt persoane care se adaptează imediat, parcă sunt de acolo și invers. Vedeți africanii, se comportă superb aici și se adaptează imediat. Această este neuroplasticitatea.

Această perfectă modelare și adaptare la ceea ce se petrece în jurul tău și asta se datorează substanței cerebrale.

Este formidabil acest fenomen. Și mai mult, în cazul în care avem un accident în care ne lovim la cap sau avem un accident vascular cerebral, pierdem un număr de celule, celelalte celule din jur, cu ajutorul doctorilor, a medicamentelor, a aparatelor, celule din jur te ajută în neuroplasticitatea de readaptare.

Să reușești să miști din nou mâna, să poți din nou vorbi, să poți din nou gândi, să poți din nou zâmbi, să poți din nou iubi. Și atunci asta se numește neuroplasticitate”, a declarat neurochirurgul Vlad Ciurea la Antena 3.

Vezi și: De unde putem obține energie iarna: sfaturile medicilor tibetani

Sănătatea creierului, impact asupra neuroplasticității

Potrivit dr. Ciurea, ideea de neuroplasticitate a venit în urmă cu 30 de ani, iar literatura de specialitate este vastă. ”Toți dezvoltă în cadrul grupului mare de neuroștiințe acestă neuroplasticitate. Mai mult, discutăm de come, de come traumatice, de come vasculare. Se fac toate posibilitățile pentru a împinge înainte rezerva de neuroplasticitate a creierului uman. 

Cu cât este mai tânăr, cu cât este mai sănătos creierul şi este ţinut cu o mentenaţă curată, cu atât avem neuroplasticitate foarte bună.

Totul depinde de noi, de noi ca voință, și de cum ne hrănim creierul, de ce aer respirăm, de ce apă bem şi cât consumăm, dar şi în ce nivel de optimism și de gânduri bune putem evolua, în ce activitate cerebrală benefică, plăcută, putem să activăm. 

Să ne permitem în fiecare zi câteva ore de relaxare. Să ascultăm muzică bună, să vedem un film sau să mergem la teatru. Toate aceste duc la o relaxare cerebrală, scoțându-ne din mediul în care am fost înainte și introducându-ne într-un mediu plăcut, care să ne facă plăcere”, a mai spus celebrul neurochirurg.

Vezi și: 7 legume care ne îngrașă. La ce trebuie să fim atenți când le gătim

Gândirea optimistă, cheia succesului

Prof. dr. Vlad Ciurea este omul cu zâmbetul pe față și mereu cu vorbele la îndemână, iar optimismul pe care îl afișează cu fiecare apariție publică poate avea impact asupra celor care îl urmăresc.

Acesta a afirmat că un pas important pentru a ne accepta și îmbunătăți calitatea vieții este psihoterapia, o terapie care ne ajută să ne vedem adevăratele puteri interioare și să ne inducă forța cerebrală.

”Puterea fiecăruia contează. Noi trebuie să ne motivăm zilnic. Să ne placă să trăim într-un mediu adecvat, să trăim într-o plăcere a creierului. Dacă îi dai creierului prăjiturica, să zicem că sâmbătă merg pe munţii Bucegi. Aceasta este prăjiturica pe care mi-o ofer sâmbătă, și cu această gândire pozitivă pot lucra o săptămână întreagă.

Toate lucrurile acestea mă ajută mental să gândesc frumos și să mă motivez pentru fiecare zi.

Cea mai frumoasă gândire este gândirea pe care o avem în legătură cu călătoriile, cu locurile frumoase, cu locurile sfinte, iar acestea ne fac plăcere. Tot ce este plăcere pentru creier, ne creează o stare benefică. Dacă această stare benefică se află în creier atunci creierul nostru poate funcționa și putem reacționa în condiții bune la toate aceste vești proaste care vin din jur”, a mai spus neurochirurgul.

Dieta MIND și sănătatea mintală

Pe lângă optimismul de care a vorbit dr. Ciurea, este foarte important să fim atenți și la capitolul alimentație.

De altfel, una dintre cele mai bune diete pentru a avea o minte sănătoasă, nu doar un trup sănătos este dieta MIND, (acronimul de la Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) și care este o combinație între dieta mediteraneeană, recomandată pentru vindecarea diabetului de tip 2, și dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), recomandată persoanelor cu hipertensiune.

Dieta MIND își încurajează adepții să consume fructe de pădure, care sunt pline de antioxidanți, cu efect antiinflamator, dar nu pune accentul pe consumul de fructe în general.

Dieta mediteraneeană se bazează pe vegetale, iar sursa de grăsime este în principal uleiul de măsline, iar pe partea de carne este folosit peștele alb, cât de des se poate, dar și pește gras (somon, ton, macrou, sardină), de două-trei ori pe săptămână, carne de pasăre, carne de curcan, carne de pui, carne albă, care poate fi și cea de porc, cotletul mai exact.

Leguminoasele se consumă de 2-3 ori pe săptămână, putând fi înlocuită porția de carne cu una de fasole sau de năut ori humus.

Cerealele integrale  - orez negru, orez brun, orez roșu, iar în ceea ce privește pâinea, este recomandată cea neagră, cu cereale și cu semințe.

”Modelul mediteraneean se bazează și pe controlul porțiilor: mâncăm din toate, dar în cantități micuțe”, a spus dr. Anca Hâncu, medic nutriționist, diabet și boli metabolice, subliniind că această dietă este recomandată persoanelor cu diabet de tip 2.

Vezi și: Ce înseamnă să fii obez și ce înseamnă să fii sedentar. Cifrele și centrimetri din talie pe care trebuie să-i știi

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCMedical și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCMedical și pagina de Instagram DCMedical Doza de Sănătate și accesează mai mult conținut util pentru sănătatea ta, prevenția și tratarea bolilor, măsuri de prim ajutor și sfaturi utile de la medici și pacienți.


Articole Recomandate
Crossuri externe
Descarcă aplicația DCMedical
Get it on App Store Get it on Google Play
Ultimele știri publicate
Cele mai citite știri
DC Media Group Audience
Patologii

Politica de confidențialitate | Politica Cookies | | Copyright 2024 S.C. PRESS MEDIA ELECTRONIC S.R.L. - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel