Expunerea bacteriană ar putea avea o legătură cu boala celiacă

Expunerea bacteriană a fost identificată ca un potențial factor de risc pentru dezvoltarea bolii celiace, o afecțiune autoimună ereditară.

În timp ce factorii de mediu care declanșează boala celiacă la cei cu predispoziție genetică sunt cunoscuți, exact modul în care funcționează a rămas neclar.

Oamenii de știință de la Monash Biomedicine Discovery Institute (BDI) și ARC Center of Excellence in Advanced Molecular Imaging, au oferit acum o bază moleculară pentru expunerea microbiană ca factor potențial de mediu în dezvoltarea bolii celiace, notează Eurekalert.

Rezultatele studiului, realizate în colaborare cu cercetătorii de la Leiden University Medical Center și Walter and Eliza Hall Institute of Medical Research, au fost publicate în revista Nature Structural and Molecular Biology.

Dr. Hugh Reid, cercetător co-conducător, de la Universitatea Monash, a declarat că echipa a arătat, la nivel molecular, cum receptorii izolați de celulele T imune de la pacienții cu boală celiacă pot recunoaște fragmente de proteine din anumite bacterii care imită acele fragmente din gluten.

Expunerea la astfel de proteine bacteriene poate fi implicată în generarea recunoașterii glutenului de către aceste celule T atunci când indivizii sensibili mănâncă cereale care conțin gluten, a spus el.

„În boala celiacă aveți o reactivitate aberantă la gluten și am oferit o dovadă de principiu că există o legătură între proteinele de gluten și proteinele care se găsesc în unele bacterii", a spus el.

„Adică este posibil ca sistemul imunitar să reacționeze la proteinele bacteriene într-un răspuns imun normal și, în acest fel, să se dezvolte o reacție la proteinele de gluten".

Dr Reid a spus că rezultatele ar putea duce în cele din urmă la abordări diagnostice sau terapeutice ale bolii celiace.

Despre boala celiacă

Boala celiacă este cauzată de o reacție a sistemului imunitar la gluten, o proteină care apare în mod natural în boabe precum grâu, secară, orz și ovăz și, prin urmare, se găsește de obicei în pâine, produse de patiserie și prăjituri. Celulele sistemului imunitar, cunoscute sub numele de celule T, consideră glutenul ca o substanță străină și inițiază acțiuni împotriva acestuia.

La pacienții cu CD, activarea acestor celule T duce la un răspuns inflamator în intestinul subțire care provoacă o gamă largă de simptome, inclusiv diaree, balonare și malabsorbție de nutrienți, pentru a numi câteva.

Persoanele cu boală celiacă trebuie să urmeze o dietă fără gluten pe toată durata vieții, deoarece chiar și cantități mici de gluten pot cauza probleme de sănătate. Dacă este lăsată netratată, boala poate cauza probleme grave, inclusiv malnutriție, osteoporoză, depresie și infertilitate și există un risc mic crescut de anumite forme de cancer, cum ar fi limfomul intestinului subțire