Neuronii „măceș”: cercetătorii au descoperit un nou tip de celule nervoase

01 sep 2018 / 23:04
ALS, boala în care unii neuroni rezistă până în fazele avansate

O descoperire uriașă a fost făcută de o echipă de cercetători americani și maghiari. Ei au identificat un nou tip de neuroni în creierul uman, informează Sciences et Avenir.

Un studiu recent, publicat de echipe de cercetători de la Allen Institute for brain science din Seattle (SUA) și de la Universitatea din Szeged (Ungaria), dezvăluie încă un mister al creierului uman. În cortexul cerebral există un tip de neuroni necunoscuți până acum și care sunt specifici omului. Acest nou neuron se caracterizează printr-o semnătură moleculară unică și o formă particulară, o rețea stufoasă și compactă în jurul axonului, ceea ce i-a determinat pe specialiști să îl denumească neuronul „măceș”.

În SUA, cercetătorii de la Allen Institute, coordonați de Ed Lein, au studiat probe de creier prelevate postmortem de la doi bărbați care și-au donat corpurile științei. În țesutul cerebral implicat în funcțiile cognitive superioare, cercetătorii au descoperit acești neuroni unici, care nu au fost identificați în creierul șoarecilor, de exemplu.

În Ungaria, o altă echipă, coordonată de Gabor Tamas, a examinat în detaliu formele neuronilor, precum și proprietățile electrice. „La început am căutat să înțelegem dacă există anumite tipuri de celule pe care nu le găsim la modele studiate de obicei în laborator: șoarecii. Colegii noștri de la Allen Institute au utilizat două creiere pentru a studia celulele stratului 1 al cortexului. Noi am utilizat probe provenind de la 42 de pacienți. Am descoperit noul neuron, pe care l-am numit neuron măceș, în fiecare creier studiat, ceea ce confirmă prezența acestuia la fiecare dintre noi”,  a explicat Gabor Tamas.

Cele două echipe independente au ajuns la rezultate asemănătoare și au decis să publice un studiu comun.

Rămâne de văzut care este rolul neuronului descoperit recent. Potrivit specialiștilor, această celulă nervoasă face parte dintre neuronii inhibitori, cei care opresc activitatea altor neuroni. Neuronul „măceș” este însă un inhibitor de mare precizie.

În continuare, cercetătorii își propun să studieze prezența acestor neuroni în creierul unor persoane cu diverse patologii neurologice.

Comentarii